مجيد غضنفري در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: افزايش آگاهي خانواده‌ها در پيشگيري از اعتياد فرزندان انها بسيار نكته مهمي است كه گاهي از نظر مسئولان غافل مي‌شود در حالي كه براي مبارزه با اعتياد بايد خانواده‌ها را آگاهي داد و نحوه آموزش آنها به فرزندانشان را ارائه كرد.

وي افزود: اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه رويكرد ان توسط وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، بسيار نتيجه بخش خواهد بود البته به شرطي كه واقعا همه نهادها و مردم دلسوزانه وارد عرصه عمل شوند و هركس به سهم خود اقدامات و برنامه لازم را انجام دهد. در همين راستا لازم بوده علاوه بر آموزش و آگاهي دادن به خانواده‌ها، به برگزاري كارگاه و همايش براي اساتيد و مربيان دانشگاهي و غير دانشگاهي توجه داشت. تا با اين شرايط اساتيد و مربيان بتوانند نحوه صحيح آموزش مطلوب و تاثير گذار را فراگيرند.

اين فعال فرهنگي بخش عمده دليل اعتياد در كشور را ناهنجاري‌هاي خانوادگي برشمرد و عنوان كرد: در صورتي‌كه خانواده محيطي آرام و همراه با صميميت باشد، به طور قطع فرزندان درگير آسيب‌هاي اجتماعي همچون اعتياد نخواهند شد. لذا رسانه‌ها بايد به اين امر توجه كرده و در راستاي تقويت بنيان‌هاي خانواده گام بردارند. در اين ميان رسانه ملي ارتباط با مخاطب ان چندان قوي نبوده و بايد از طريق انتشار كليپ‌هاي اموزنده در مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌هاي دولتي و غيردولتي نسبت به عوارض اعتياد به جوانان و نوجوانان هشدار دارد.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه آموزش‌هاي پيشگيرانه بايد هدفمند ارئه شود، ادامه داد: ضعف ايماني خانواده‌ها و چند شغل داشتن والدين نيز از ديگر عوامل گرايش فرزندان به مواد مخدر سنتي و صنعتي است، چراكه فرزندان رها شدن چند گام به اعتياد نزديك‌تر از ساير افراد مشابه از نظر گروه‌هاي سني هستند. گاهي درآمد خانواده به ميزان قابل توجهي افزايش داشته ولي به دليل تمركز توجه والدين، تنها به مسائل اقتصادي فرزندانشان گرفتار پديده خانمان سوز اعتياد شده‌اند.

غضنفري گفت: ائمه جماعت در مساجد در راستاي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر اقدامات موثري را در پيشگيري از اعتياد مي‌توانند، ايفا كنند. البته بايد توجه داشت كه اين افراد بايد در حوزه پيشگيري از اعتياد و مبارزه با مواد مخدر تحت آموزش‌هاي جامع قرار فرا گيرند تا بتوانند اين آموزش‌ها را به مخاطبان خود ارائه سازند. بنابراين برگزاري گارگاه‌هاي آموزشي براي اين افراد جهت مبارزه جامع با اعتياد ضرورت دارد.

وي گفت: اكثر جوانان امروزي با ايمان بوده و اعتقادات محكمي دارند واين مسئله از مراسمي همچون پياده روي اربعين، شركت در نماز جماعت و اعتكاف كاملا مشخص است و تنها بخش اندكي از اين جوانان و نوجوانان ضعف ايماني داشته كه بايد جهت پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آنان اقدامات لازم براي تقويت معنويات در آنها انجام گيرد و فرهنگسازي در اين رابطه انجام شود. تقويت ايمان سدي در مقابل اعتياد است و بايد توجه به اين نكته ضروري مورد غفلت قرار نگيرد.

اين استاد دانشگاه لقمه حرام و عدم ازدواج را از عوامل ديگر اعتياد عنوان كرد و خاطر نشان ساخت: بايد از طريق رسانه‌ها به خانواده ها تاثير لقمه حرام در ايجاد زندگي نامطلوب و ناشايست را آموزش دارد و از طرفي نيز شرايط ازدواج جوانان را تسهيل كرد تا با انجام همه اين موارد در كنار هم شاهد كاهش اعتياد در جامعه و مبارزه جامع با مواد مخدر در كشور باشيم.