به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر دکتر اسکندر مومنی در دیدار جداگانه با حضرات آیات مراجع عظام تقلید سبحانی ، جوادی آملی ، نوری همدانی ، علوی گرکانی و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله ، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اعتیاد در قم و مقایسه آن با کل کشور گفت: وضعیت شیوع اعتیاد در تمامی جوامع هدف در قم ، از میانگین کشوری بسیار پائین تراست.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد کشفیات کشور در استانهای مرزی و نزدیک مرز انجام می شود گفت:
 

مومنی به استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه اشاره و افزود: توافقات خوبی با مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انجام شده است تا از ظرفیت عظیم طلاب، وعاظ و خطبا برای آگاه سازی جامعه در راستای پیشگیری از اعتیاد استفاده شود .
دبیرکل ستاد در حوزه درمان معتادان هم گفت: الحمدالله کار با جدیت در حوزه درمان اعتیاد با استفاده از داروهای جدید را در دستور کار قرار داده ایم و همین امسال دو داروی جدید وارد بازار شده که خیلی می تواند در درمان معتادین موثر باشد.


این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طی دو سال گذشته بر اساس توافق ستاد با سازمان بسیج مستضعفین و به همت سپاه استان ها ، مراکزی برای نگهداری و درمان معتادین متجاهر راه اندازی شده است که هم اکنون ظرفیت مناسبی برای نگهداری و درمان معتادین متجاهر دارند.
ایشان سپس به راهبرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه کنترل و کاهش آسیب اعتیاد اشاره و ورود خیرین به حوزه درمان ، نگهداری و اشتغال بهبودیافتگان را از جمله کارهای ارزشمند دو سال گذشته عنوان و اظهار داشت ؛ در استان های مختلف کشور ، خیرین به بحث ساخت مراکز درمان اعتیاد و همچنین کارآفرینان به بحث حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان اعتیاد ورود نموده اند و هم اکنون اثرات و برکات حضور خیرین در کشور مشهود است و باید تلاش کنیم تا معتادین به چرخه زندگی و جامعه برگردند و دولت به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست و خیرین همچون مدرسه سازی ، مسجد سازی ، ساخت بیمارستان و مراکز درمان ضروری و لازم بود به این حوزه نیز ورود نمایند و این کار شروع و به همت مردم عزیز و خیرین نهادینه خواهد شد.
مومنی ادامه داد: کارهای خوبی برای کنترل و کاهش اعتیاد انجام شده است لیکن به این مفهوم نیست که همه چیز تمام شده است و کارهای مانده زیادی داریم که ان شاء الله با توصیه و عنایت مراجع معظم تقلید و مشارکت خیرین و مردم، این راه استمرار می یابد.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: با رویکرد ریاست محترم جمهور و تاکید ایشان به ورود جدی مسئولان و بویژه استانداران در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ، فصل جدیدی برای شتاب بخشی به اقدامات در حوزه کنترل و کاهش آسیب اعتیاد ، شکل گرفته است.
 

در این دیدارها حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: خدا انسان را آزاد آفرید است، اما آبرو مال او نیست. این مسئله اعتیاد و خوابیدن روی کارتن و بین جدول، آبروی یک خانواده، آبروی یک شهر و آبروی کشور است.
مرجع عالیقدر شیعیان افزود: این تنها یک کار شخصی نیست و این موضوع را باید خانواده ها، آموزش و پرورش، مراکز دینی پیگیری و همچنین رسانه های گروهی باید مرتب خطر را اعلام کنند.
همچنین آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اهمیت پیشگیری و کار فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: استکبار همواره تلاش می کند تا مسلمانان دچار فقر فرهنگی و عقب ماندگی باشند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند امروز اوضاع مسلمانان در عراق، افغانستان، سوریه، بحرین و یمن دلیل محکمی بر دشمنی آنان است. باید همواره آگاه بود و فتنه انگیزی ها دشمنان را به مردم اطلاع داد.

همچنین حضرت آیت الله سبحانی با اعلام اینکه اگر بخواهیم موادمخدر ریشه کن شود باید هم کار فرهنگی و هم کار اجرایی انجام داد، گفت: کار اجرایی بر دوش دولت است. قوه اجرائی باید جلوی ورود این مواد را به دقت بگیرد. قوه اجرایی در راه مبارزه با موادمخدر شهید می دهد و خدماتشان مورد تشکر است البته باید دقت بیشتری کرد و با قوت به مبارزه ادامه دهند .
حضرت آیت الله سبحانی افزود: راه دوم راه فرهنگی است. رسانه ها باید با فرهنگ سازی و نشان دادن مشکلات و گرفتاری هایی که اعتیاد بر سر جوانان این مروز و بوم می آورد راه درست زندگی و دوری از هرگونه اعتیاد را به جوانان آموزش دهند.