سيروس زينلي در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: شايد با استفاده از علم ژنتيك بتوان در حوزه درمان معتادان اقداماتي انجام داد ولي در اين حوزه تاكنون از روش‌هاي بيوتكنولوزي استفاده نشده و به طوركلي برنامه‌اي صورت نگرفته است.

وي با بيان اينكه بيوتكنولوژي دامنه وسيعي داشته و كارهاي زيادي در حوزه درمان بيماري‌ها با استفاده از آن مي‌توان انجام داد، افزود: براي برخي بيماري‌ها داروي طبيعي در بدن وجود دارد و با استفاده از علم بيوتكنولوژي مي‌توان ژن مربوطه در بدن را شناسايي و نسبت به تكثير آن اقدام كرد لذا با استفاده از اين علم مي‌توان به نتايج و موفقيت‌هايي دست يافت كه بدن انسان به خودي خود به صورت واضح مقابل اعتياد ايستاده و مانع از عوارض و يا شدت مواد مخدر در بدن شود.

رئيس انجمن بيوتکنولوژي ايران ادامه داد: با استفاده از علم بيوتكنولوژي به طور مثال مي‌توان مانع از مسموميت غذايي در بدن شد به صورتي كه ژن مربوط به مقابله با سم اين غذاي مسموم را در بدن يافت و نسبت به تكثير آن اقدام كرد. لذا براي موضوع اعتياد نيز مي‌توان اميدوار بود كه در آينده محصولاتي دارويي به بازار آيند كه فرد با مصرف آن به خودي خود هيچگونه تمايلي به استفاده از مواد مخدر در هيچ شرايطي نداشته باشد.

زينلي با اشاره به پتانسيل‌هاي موجود در رشته بيوتكنولوژي گفت: توسعه و گسترش اين علم در جوامع بشري نتايج زيادي به همراه داشته و سبب موفقيت‌هاي زيادي در درمان انواع بيماري‌ها خواهد شد. البته براي ورود علم بيوتكنولوژزي به حوزه پيشگيري و مبارزه با اعتياد لازم است اعتبارات كافي درنظرگرفته شود تا بتوان برنامه و تحقيقاتي را در اين زمينه انجام داد.

رئيس شبكه پزشكي مولكولي رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه توسط وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، را بسيار با ارزش و سودمند برشمرد و تصريح كرد: پيشگيري از اعتياد بهتر از درمان بوده و علاوه بر كاهش هزينه‌ها نتايج مطلوب‌تري به همراه دارد لذا در صورت همكاري همه مردم و مسئولان در حوزه‌هاي مختلف مي‌توان اميدوار بود كه شاهد كاهش اعتياد در جامعه باشيم البته بايد اين نكته را نيز توجه داشت كه اجراي چنين رويكردهايي نياز به استمرا داشته و برنامكه‌ها بايد به صورت عملياتي محقق شوند.

رئيس انجمن بيوتکنولوژي ايران خاطر نشان ساخت: برخود اجتماعي با اعتياد و مواد مخدر بهتر و مناسب‌تر از برخورد سلبي با اين مسئله بوده و در اين رابطه بايد مانع از نابودي قبح اجتماعي استعمال مواد مخدر و قليان شد چرا كه در غير اين صورت پيشگيري از اعتياد بسيار سخت شده و گرايش به مصرف مواد مخدر بيش از بيش افزايش مي‌يابد.