به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، احمدرضا چگنی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عوامل موثر بر اعتیاد در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و محیطی است، افزود: اعتیاد ریشه اساسی اغلب آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی هیچ گاه به طور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، مگر به همت همگان و در حال حاضر بخش زیادی از جرایم و آسیب‌های اجتماعی در رابطه مستقیم و غیرمستقیم با مواد مخدر بوده و اعتیاد به مواد مخدر سر منشأ بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است.

چگنی بیان داشت: اگر همت عمومی جامعه و دردمند کردن همه دستگاه‌های دولتی در زمینه آسیب‌های مواد مخدر در جامعه ایجاد نشود، پلیس به تنهایی نمی‌تواند در بحث کنترل و مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها موفق شود.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه آگاهی از آسیب‌های اجتماعی و فردی اعتیاد گامی موثر در مبارزه و ریشه‌کنی این بلای خانمان‌سوز است، تصریح کرد: افزایش دانش و آگاهی در عرصه مهارت‌های زندگی از سوی خانواده‌ها مهم‌ترین عامل پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود.

وی درمان بیماری اعتیاد را نسبت به دیگر بیماری‌ها پیچیده‌تر و سخت‌تر بیان کرد و یادآور شد: با توجه به این که موضوع اعتیاد به مسائل اجتماعی، روحی روانی، شخصی، فرهنگی و محیط‌های اجتماعی بستگی پیدا می‌کند، از این رو بعد از ترک هم مراقبت بیشتری از این افراد برای جلوگیری و روی آوردن مجدد به اعتیاد نیاز است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اضافه کرد: بی تردید همواره در کنار اقدامات پلیس در راستای مبارزه با سوداگران مرگ، بحث فرهنگ سازی و آموزش به صورت ویژه باید در دستور کار همه مسئولان و ادارات دولتی خصوصاً ادارات متولی فرهنگ و آموزش جامعه قرار گیرد.