فضل اله ایرجی کجوری در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعتیاد را یک بلای خانماسوز بویژه برای قشر جوان و تحصیل کرده جامعه دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به اهمیت موضوع مصرف مواد مخدر و بروز آسیب های جدی آن ، در راستای مقابله با اعتیاد، مراکز مشاوره را در تمامی دانشگاهها فعال کرده است .

وی اظهار کرد: دانشجویانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند و یا افراد در معرض خطر، از طریق مشاوره های مختلف این دفاتر تحت حمایت قرار می گیرند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه بر اساس تحقیقات و پژوهشهای انجام شده میزان ابتلای دانشجویان به مصرف موادد مخدر صنعتی و شیمیایی کمتر از جوانان در جامعه است ، ادامه داد: از دیگر اقدامات پیشگیرانه انجام شده ، تهیه مطالب مقابله با اعتیاد است که بصورت پیام کوتاه و یا کاریکاتور مصرات انواع مواد مخدر در آن بیان شده و در فضای مجازی توسعه یافته است .

ایرجی کجوری با اشاره به اینکه باید مراقبت لازم از عدم ابتلای جوانان به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر کرد، گفت : نگاه و عملكرد مسوولان دستگاه‌هاي مختلف در معني بخشيدن به تاثيرگذاري مردم در فرايند شكل‌گيري و مديريت امور اجتماعي در جهت مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها مهم است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: از ديگر سو نقش موثر دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران و فرهيختگان در اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر امري ضروري است، آنان بايد با درك ناهنجاري‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد، مردم را با اطلاع رساني در برابر پيشگيري از اعتياد فرزندانشان آگاه كنند و تمهيدات و آمادگي‌هاي فرهنگي و اجتماعي نيز در اين جهت انديشيده شود.

این مقام مسوول در وزارت علوم ، با بیان اینکه اعتياد يك مسئله تك عاملي نيست بلكه عوامل مختلف اجتماعي، فرهنگي، رواني و حتي بيولوژيكي در گسترش آن دخالت دارند،تصریح کرد: همچنين در درمان معتادان بايد به خصوصيات آنها توجه شود، علل گرايش آنها به مواد مخدر و داروهاي روانگردان بررسي شده و مطابق وضعيتشان روش درماني مناسب به كار گرفته شود.

ایرجی کجوری اظهار کرد: ارایه آموزش‌های پایه‌ای به تک تک افراد جامعه برای آشنایی با خطر اعتیاد، وجود یک نهاد تصمیم‌گیر قوی و واحد در حوزه مقابله با اعتیاد و جزیره‌ای عمل نکردن سازمان‌های متولی این حوزه، پایه‌ای‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند فرآیند مقابله با اعتیاد را به ریل علمی برگرداند.