به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، نخستین نشست سراسری معاونان فرهنگی و معاونت‌های پیشگیری ادارات کل استان‌های سازمان بهزیستی کشور بعد از ظهر امروز به میزبانی استان البرز برگزار شد.

در بخشی از این مراسم مجید رضازاده طی سخنانی اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی سالانه میلیاردها دلار خسارت به کشورها وارد می‌کند و این خسارات به غیر از آسیب‌های معنوی و روحی است که ملت‌ها متحمل می‌شوند.

وی تصریح کرد:‌ اگر سرمایه‌گذاری لازم و برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه پیشگیری داشته باشیم، هزینه‌هایی در این راه صرف می‌شود، به مراتب کمتر از هزینه‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: به عنوان نمونه معلولیت‌های جسمی، اختلالات ژنتیکی و برخی از بیماری‌ها مانند ناشنوایی‌ نوزادان را می‌توان با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های پیشگیرانه کنترل کرد.

رضازاده گفت: بر همین اساس سازمان بهزیستی کشور که یک نهاد حمایتی و فعال در این حوزه شناخته می‌شود، اولویت اصلی خود را اجری طرح‌های مربوط به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار داده است.
وی بیان داشت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج و یا کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای والدین با هدف جلوگیری از اعتیاد اشاره کرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در حوزه مقابله با معضل اعتیاد و این بلای خانمانسوز، سالانه هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌َشود و این در حالی است که می‌توان با ارائه برنامه‌های آگاهی‌بخش و اطلاع‌رسانی مناسب، از منحرف شدن بخش زیادی نسل جوان و گرفتاری آنها در دام اعتیاد جلوگیری کرد.

رضازاده ادامه داد: بخش مهمی از جوانان و نوجوانانی که در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند، از روی ناآگاهی و بی‌اطلاعی در این مسیر وارد شده و می‌توان با ارائه آموزش‌های مناسب و داشتن برنامه به ویژه در حوزه‌ آموزشی و فرهنگی، آنها را از گرفتاری در این دام نجات داد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر برای مقابله با این بلای خانمانسوز نیز بهزیستی با راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد و ارائه مشاوره‌های لازم گام‌های خوب و موثری برداشته است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: تحقق طرح‌های فوق و دست‌یابی به اهداف پیش‌بینی شده نیازمند مشارکت ملی و همکاری و تعامل میان همه دستگاه‌ها به ویژه نهادهای متولی امور فرهنگی و آموزشی با بهزیستی است.

رضازاده در پایان از معاونت‌های فرهنگی و معاونان پیشگیری ادارات کل استان‌های سازمان بهزیستی خواست تا با جدیت بیشتری طرح‌های این سازمان را در سراسر کشور اجرا کنند.