به گزارش ایسنا، نبی الله شاه محمدی در جلسه با خانه سازمان های مردم نهاد با بیان اینکه طبق برنامه ششم باید کاهش پنج درصدی اعتیاد محقق شود، گفت: دستگاه های دولتی همکاری مطلوبی در امر مبارزه و پیشگیری از اعتیاد دارند و سازمان های مردم نهاد نیز می توانند همکاری مطلوبی جهت نظارت بر حسن اجرای مصوبه های مربوط به حوزه اعتیاد استان داشته باشند و این رصد جهت انسجام و پیگیری مناسب امور بسیار اهمیت دارد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی را ظرفیتی فوق العاده برای این استان دانست و افزود: استان هایی با جمعیت بیش از استان مرکزی چنین ظرفیتی در اختیار ندارند. بخش مردمی که در قالب خانه سازمان مردم نهاد استان سازماندهی شده در کنار بخش دولتی می تواند بستر اقدامات ارزنده و شاخصی در حوزه های مختلف از جمله مقوله اعتیاد شود.

شاه محمدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اقدامی فوق العاده و ویژه در حوزه اعتیاد با هدف کاهش این معضل اجتماعی و کمک به بهبود افراد مصرف کننده عنوان کرد: انسجام و هماهنگی سمن های استان مرکزی که در این حوزه اقدامات موثری انجام داده اند، شبکه اجتماعی و اعتیاد خانه سازمان های مردم نهاد و بخش دولتی می تواند کار ویژه ای در حوزه اعتیاد را رقم زند و با تحقق منویات مقام معظم رهبری شاهد گامی نمونه در امر کاهش اعتیاد در ابعاد مختلف در استان مرکزی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمادگی همکاری در خصوص طرح های ویژه خانه سازمان های مردم نهاد در حوزه اعتیاد دارد، افزود: با توجه به ظرفیت و اعلام آمادگی شبکه ها و شوراهای مختلف خانه سازمان های مردم نهاد در حوزه اعتیاد بستر این همکاری فراهم شده و پیش از این نیز، اقدامات مشترک موثری انجام شده است.

شاه محمدی با تاکید بر اهمیت آموزش دانشجویان جهت پیشگیری از گرایش به سمت مصرف مواد مخدر بیان کرد: با همکاری تشکل های دانشجویی آموزش دانشجویان جدیدالورود در حوزه اعتیاد و آسیب های اجتماعی به تمامی دانشگاه های استان ابلاغ شده و برای این منظور از مدرسان آموزش دیده بهره گرفته می شود که برای در نظر گرفتن مدرس اولویت با خانه سازمان های مردم نهاد به جهت ظرفیتی که در این رابطه وجود دارد، است.

وی در رابطه با خوابگاه های دانشجویی بیان کرد: همان طور که در این جلسه مطرح شد دانشجویانی که به دلیل هزینه بالای خوابگاه اقدام به تهیه مسکن مجردی می کنند در معرض آسیب های بیشتری قرار می گیرند که این موضوع در شورای مبارزه با مواد مخدر مطرح و پیگیری می شود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ادامه داد: یکی از اهداف شورا خودکفایی در خصوص مدرسین در حوزه مقابله با اعتیاد آشنایی با جنبه های مختلف این آسیب اجتماعی است که این هدف را با آموزش هایی که ترتیب داده شده پیگیری می کنیم.

وی با انتقاد از نوع همکاری شهرداری با این شورا عنوان کرد: طبق مصوبه هایی که پیش از این در رابطه با همکاری شهرداری و شورای شهر اراک با شورای مبارزه با مواد مخدر داشتیم تخصیص 10 درصد از اعتبارات حوزه فرهنگی شورای شهر اراک برای حوزه اعتیاد و پیشگیری مطرح شده بود که متاسفانه این موضوع تاکنون عملی نشده است.

شاه محمدی با تاکید بر اهمیت نقش شورای شهر و شهرداری در خصوص مقابله و مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: به عنوان نمونه شهرداری اقدام به برگزاری نمایشگاه هایی در خصوص اعتیاد کرده است. این اقدام بسیار ارزشمند است، اما در صورت هماهنگی با شورا ما می توانیم در کنار این نمایشگاه و غرفه ها از طریق کارشناسان متبحر آموزش های موثری به خانواده ها و بازدیدکنندگان ارائه دهیم.

وی با اشاره به همکاری موثر شهرداری تهران در خصوص جمع آوری و ساماندهی معتادین و متکدیان بیان کرد: شهرداری تهران در 22 منطقه این شهر مراکز بهاران را ایجاد کرده و در اختیار شورای مبازره با مواد مخدر قرار داده که مصرف کنندگان بی پناه در این مراکز ساماندهی شوند، همچنین در تامین وعده های غذایی برای این مراکز نیز اقدامات موثری به انجام رسانده اند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی به وجود سه هزار واحد صنعتی در استان مرکزی اشاره کرد و افزود: ایجاد بستری برای همکاری صنایع جهت مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله اعیتاد باید مورد توجه مسئولین استانی و شهری قرار گیرد. تعدادی از صنایع کارکنانی که مواد مخدر مصرف می کنند را شناسایی و با حمایت از این افراد و خانواده هایشان در دوران درمان و در نظر گرفتن تشویق هایی خاص به بهبود این افراد کمک می کنند که این موارد باید عنوان شود.

وی در خصوص معتادین متجاهر بیان کرد: ظرفیت کمپ ماده 16 ابراهیم آباد اراک 90 نفر بود که با پیگیری های صورت گرفته و حذب اعتبار این ظرفیت به 120 نفر افزایش یافت، اما برای رسیدن به ظرفیت مورد نیاز که تمامی معتادین متجاهر را بتوانیم در این مرکز نگه داری کنیم باید از ظرفیت خیرین استفاده کنیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ادامه داد: کمک خیرین در حوزه های مختلف از جمله مدرسه سازی از گذشته نهادینه شده است و ورود خیرین برای کمک به کاهش آسیب های اجتماعی نیز باید نهادینه شود و خانه سازمان های مردم نهاد به دلیل ماهیت مردمی بودن و ارتباط گسترده با اقشار مختلف از جمله خیرین در این رابطه نیز، می تواند بسیار مفید و موثر باشد که تاکنون نیز در این خصوص همکاری های موثری انجام شده است.

شاه محمدی با اشاره به تشکیل دو اتاق فکر با موضوع فرهنگی و پیشگیری و مقابله در این شورا، عنوان کرد: جلسات این اتاق فکر به صورت هفتگی برگزار می شود و از خانه سازمان مردم نهاد در این اتاق عضو هستند و یکی از بانوان نیز، بعد از معرفی از این نهاد به عضویت این اتاق فکر پذیرفته می شود.

وی با تذکر این نکته که اعتیاد بانوان در شیب تندی قرار گرفته بیان کرد: حداکثر حضور بانوان مصرف کننده مواد مخدر در تنها کمپ بانوان استان 30 نفر است که این تعداد با آمار اصلی بانوان مصرف کننده در استان فاصله قابل توجهی دارد. نیاز است در حوزه بانوان کاری ویژه انجام شود که خانه سازمان مردم نهاد در این خصوص نیز می تواند همکاری موثری داشته باشد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در خصوص پدران کودکان بیمار به خصوص سرطانی که در زندان به سر می برند، بیان کرد: شرایطی در نظر گرفته می شود که امکان ملاقات این کودکان با پدرانشان در هر 15 روز فراهم شود.

وی توجه به آسیب هایی که متوجه رانندگان وسایل نقلیه درون و برون شهری است لازم دانست و افزود: برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی درون شهری با شهرداری جلسه ای برگزار و آموزش هایی برای این منظور در نظر گرفته شد که امیدواریم شهرداری در این خصوص همکاری لازم را اتخاذ کند و برای رانندگان برون شهری نیز با پلیس راه و راهنمایی رانندگی جلسه ای برگزار شده، اما برای رانندگان برون شهری به برنامه موثری نیاز داریم.

شاه محمدی بیان کرد: فروشندگان مواد مخدر در تمامی لایه های زندگی فرد مصرف کننده نفوذ پیدا می کنند و این نفوذ بسیار مرتب و برنامه ریزی شده است و به این ترتیب تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. با توجه به این موضوع باید تمامی فعالیت های ما با انسجام و نفوذ موثر از این فرایند پیشی گیرد.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز با بیان اینکه هنوز جنبش اجتماعی در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی شکل نگرفته است، گفت: اعتبار و ظرفیتی که در حوزه اعتیاد در کشور باید در نظر گرفته شود، منظور نشده و با کمبودهایی در این بخش مواجه هستیم و برای اقدامی ویژه باید این کمبودها رفع شود.

سیاوش آقاخانی دو هفته باقی مانده برای ارجاع برنامه ششم توسعه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی را دوران طلایی نامید و بر لزوم مغتنم شمردن این دوران تاکید و بیان کرد: باید در این زمان باقی مانده سعی شود که حوزه اعتیاد در برنامه ششم توسعه به صورت ویژه دیده شود.

وی به لزوم ورود خیرین به آسیب های اجتماعی تاکید کرد و افزود: مدرسه سازی در کشور ما اشباع شده و باید خیرین با اهمیت نقش این حوزه در آسیب های اجتماعی و کمک به شکل گیری اجتماعی سالم آشنا شوند.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی عنوان کرد: بسیاری از آسیب های اجتماعی نتیجه اعتیاد است و ورود خیرین به این حوزه می تواند سبب کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد و کمک به بهبود افراد مصرف کننده شود. برای ورود خیرین به حوزه اجتماعی برنامه ها و جلسه هایی از طریق خانه پیگیری خواهد شد که خیرین اجتماعی شکل گیرد.

رییس شبکه اجتماعی و اعتیاد خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز، گفت: این شبکه با تشکیل کارگروه اعتیاد، طلاق، سکونتگاه های غیر رسمی، کودک و نوجوان و نشاط در حوزه های مختلف اجتماعی ورود پیدا کرده است.

سپهری با بیان اینکه طرح های اجتماع محور در حوزه های مختلف از جمله اعتیاد از طریق این شبکه پیگیری می شود، عنوان کرد: این شبکه در ابتدا بررسی های میدانی را انجام و بعد از بررسی، برنامه های متناسب با شرایط جمع بندی شده، تعریف و وارد فاز اجرایی می شویم.

وی ادامه داد: اعضای شبکه اجتماعی و اعتیاد بازدید میدانی از محله ای در یکی از مناطق حاشیه نشین شهر داشتند که در این بازدید مشکلات این محله از جمله اعتیاد مورد بررسی قرار گرفت و توانمندی این محله در دستور کار شبکه قرار گرفت.

سپهری افزود: در این محله نیاز به ایجاد مرکزی محلی جهت پیگیری مسائل بررسی شده از جمله اعتیاد داریم که برای این منظور مسئولین محلی نیاز است همکاری داشته باشند.

رییس شبکه اجتماعی و اعتیاد خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی با تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی در سکوت رشد پیدا می کنند، عنوان کرد: نیاز است عزمی جدی و همگانی برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد داشته باشیم که خانه سازمان های مردم نهاد به دلیل ماهیت مردمی بودن می تواند در جذب مشارکت های مردمی و ایجاد حرکت جمعی برای کاهش آسیب های اجتماعی کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه سمن های فعالی در حوزه اعتیاد فعالیت دارند، افزود: تجارب و ظرفیت این سمن ها در اقدامی ویژه برای کاهش نرخ اعتیاد در جامعه و افزایش افراد بهبود یافته می تواند موثر باشد. از ظرفیت خانه سازمان مردم نهاد در کنار بخش دولتی برای اقدامی ویژه در استان مرکزی به عنوان اقدامی نمونه در کشور می توان بهره گرفت.

در این جلسه نمایندگان شبکه علمی و کارآفرینی، شورای عالی بانوان، شورای جوانان، سمن های فعال در حوزه اعتیاد و آسیب های اجتماعی به بیان تجربیات، ظرفیت ها، برنامه ها، راه کارها و نیازهای جامعه هدف خود در حوزه مقابله، مبارزه و پیشگیری از اعتیاد پرداختند.

بهره گیری از مدرسین خانه سازمان مردم نهاد جهت آموزش های مقابله و پیشگیری از اعتیاد، پیگیری هزینه های تامین خوابگاه برای دانشجویان به ویژه دانشجویان جدیدالورود در شورای مبارزه با مواد مخدر، ملاقات کودکان بیمار به ویژه سرطانی با والدینی که به دلیل اعتیاد در زندان به سر می برند از جمله مصوبات این جلسه بود.