به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، انوشیروان محسنی بندپی در نشست هم‌اندیشی آسیب‌های روانی، اجتماعی و اعتیاد، گفت: سلامت روان از ارکان اساسی سلامت فردی و اجتماعی است که اگر به منزله واقعی آن را داشته باشیم آسایش هیجانی و رفاه را در مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سلامت اجتماعی از منظر نقش‌پذیری فرد و همچنین اجتماعی سالم که خشونت و تبعیض در آن نباشد تعریف می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه عواملی که سلامت روان و اجتماع را دچار اشکال می‌کنند سرعت نور دارند، گفت: تغییر در سبک زندگی و عوامل محیطی در این مسأله اثرگذار است تا حدی که هر چقدر عوامل ارثی قوی باشند اما اگر عامل محیطی کنترل شود اثر عوامل ارثی کم می‌شود و این رابطه به طور عکس هم وجود دارد.

محسنی بندپی تصریح کرد: آلودگی هوا و آلودگی صوتی بر هم زننده سلامت روان و جسم است که به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی مطرح است، وجود تبعیض‌ها، عدم شایسته‌سالاری که در محیط‌های اداری ما وجود دارد نیز از دیگر عوامل بر هم زننده سلامت جسم و روان است

وی گفت: طبق بررسی‌ها 24 درصد افراد 15 تا 64 سال به نوعی به اختلالات روانی مبتلا هستند که مداخله برای درمان در این زمینه طلب می‌شود.رئیس سازمان بهزیستی کشور با انتقاد نسبت به اینکه نگاه موجود هیچ ‌گاه سیستمی نبوده است، ادامه داد: متأسفانه نگاهی که به آسیب‌ها داشته‌ایم اجتماع‌محور و کلان‌نگر نبوده و به جای اینکه یک بیمار را در جامعه ببینیم به بیماری آن اندیشیده‌ایم و به پیشگیری خیلی اهمیت نداده‌ایم و اگر هم وجود داشته برنامه‌محور نبوده است.

محسنی بندپی به طرح پایلوت مصرف مواد مخدر به صورت مدیریت شده اشاره کرد و گفت: این طرح در دنیا انجام شده و ما آن را به صورت پایلوت در کشور مطرح کردیم اما برخی‌ها می‌گویند چون در بهزیستی مطرح شده اثرگذاری مناسب ندارد و باید در مراکز تحقیقاتی و با حضور اساتید انجام شود.

وی ادامه داد: در بحث شیوع بروز آسیب‌ها و حتی معلولیت‌ها بر پیشگیری تأکید داریم به طوری که در بحث معلولیت‌ها، مشاوره ژنتیک ازدواج را اجباری کردیم چرا که آزمایش ژنتیک بسیار هزینه داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هر سال 30 هزار کودک معلول متولد می‌شود اما در رابطه با چنین آسیب‌هایی به بهزیستی ایراد می‌گیرند و می گویند تولیت نظام سلامت جای دیگری است و چرا بهزیستی آن را انجام می‌دهد.

محسنی بندپی بر پیشگیری خانه به خانه تأکید کرد و گفت: این امر از اولویت‌های اصلی ما است و در مداخلات، استاندارد کردن خدمات مهم است و باید با پیشرفت علم و متخصصان خدمات به روز شود تا اثربخشی آن دیده شود.

وی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم خدمات را استاندارد کرده و آن را ارتقا دهیم و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و NGO ها تاکنون به خوبی نبوده و از آن غفلت کرده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر 5 هزار تیم اجتماع‌محور داریم و خط مشاوره تلفنی 1480 اکنون فعال است و متعهد شده‌ایم که در تهران تا نیمه آبان ماه ظرفیت این خط را دو برابر کنیم.

محسنی بند‌پی افزود: نمی‌توانیم هر ساله آسیب‌ها را 5 درصد کاهش دهیم اما باید کاری کنیم که حداقل جلوی سرعت آن را بگیریم.