به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی، مسعود هنربخش گفت: اکنون 11 مرکز ترک اجباری ماده 16 در این استان دایر و فعال است که هر مرکز به یک گروه کامل درمان شامل پزشک، روانشناس، روانپزشک و مددکار مجهز است و یکی از این مراکز نیز به زنان معتاد متجاهر اختصاص دارد.

وی افزود: پارسال 62 هزار نفر به مراکز درمان و ترک اعتیاد بهزیستی در مناطق مختلف خراسان رضوی مراجعه کردند که اغلب آنان 17 تا 65 سال داشته و 10 درصد آنها زن بودند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بیان کرد: در مجموع 443 مرکز درمان و ترک اعتیاد در این استان شامل 333 کلینیک سرپایی، 80 کمپ، 10 مرکز گذری، 6 سرپناه، 2 مرکز اجتماع درمان مدار، یک کلینیک دولتی و 11 مرکز ماده 16 (معتادان متجاهر) فعال است.

هنربخش ادامه داد: اعتباری که سازمان بهزیستی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ساماندهی معتادان متجاهر به استان اختصاص می دهند برای ساماندهی 400 بیمار در ماه است و این در حالی است که ماهانه حدود 2400 بیمار در مراکز این استان پذیرش می شوند.

وی گفت: امسال در حوزه ساماندهی معتادان 35 میلیارد ریال به بهزیستی استان اختصاص یافته است و روزانه حدود 160 هزار ریال برای درمان هر نفر در مراکز ترک اعتیاد هزینه می شود.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان افزود: اگر حمایت اعتباری از سوی دستگاه های مرتبط نظیر شهرداری انجام نشود برای ساماندهی معتادان به ویژه در تعطیلات نوروز مشکل خواهیم داشت چرا که مراکز ترک اعتیاد در آستانه ورشکستگی هستند.

هنربخش تاکید کرد: شهرداری مشهد همان گونه که به زیباسازی منظر شهری و گل کاری به ویژه در ایام نوروز اهتمام دارد باید به جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر نیز کمک کند.

وی اظهار داشت: شهردار پیشین مشهد اوایل سال جاری در بازدید از مراکز ترک اعتیاد بهزیستی قول تخصیص 20 میلیارد ریال برای این مراکز و تحقق شهر بدون معتاد متجاهر داد اما از این مبلغ فقط سه میلیارد ریال پرداخت شده است.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: معتادان کارتن خواب باید به چرخه زندگی بازگردند، اعتیاد درمان دارد لذا مسئولان باید خود را از قید و بندهای قانونی رها کنند و نگاه انسانی به مراکز تبصره 16 ترک اعتیاد داشته باشند.

هنربخش با بیان این که نبود اشتغال اصلی ترین علت بازگشت دوباره معتادان بهبود یافته به سوی اعتیاد است افزود: تا دستگاه های متولی اشتغال به این موضوع توجه نکنند بازپروری و ساماندهی معتادان اثربخش نخواهد بود.

وی اظهار کرد: در این راستا توانمندسازی، آموزش و ارائه خدمات مددکاری به معتادان بهبود یافته با هدف بازگشت آنان به جامعه جزو کارهای مهم و با اولویت سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان ادامه داد: همچنین با اقدام های انجام شده از ابتدای امسال 180 معتاد بهبود یافته در واحدهای تولیدی و کارخانه های استان مشغول به کار شده اند.

هنربخش گفت: بهزیستی به تنهایی متولی ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب نیست و سایر دستگاه های مرتبط نیز باید در این زمینه کمک کنند.