انوشیروان محسنی بندپی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: در چهار محله تهران شوش، هرندی، بازار و مولوی که یکی از کانون‌های حضور معتادان متجاهر بوده حدود ۵ هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر مرد و حدود ۹۰ معتاد متجاهر زن در کانون‌های نگهداری این معتادان در تهران پذیرش شدند.

وی گفت: ظرفیت لازم برای نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران تا سقف ۱۵ هزار نفر است که تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد شده است.

استاندار تهران با بیان اینکه کار تیمی با مشارکت همه دستگاه‌های موظف در خصوص معتادان متجاهر مشاهده می‌شود، افزود: ما در استان تهران ۵ مرکز غربالگری را تأسیس کرده ایم که ۳ مرکز در شرق و یک مرکز در غرب شهر تهران است، که با کار علمی و تخصصی که صورت می‌گیرد معتادان متجاهر به مراکز ذی ربط هدایت می‌شوند.

وی گفت:: افرادی که اعتیاد نداشته باشند یا سالمند باشند یا به لحاظ مالی مشکلاتی داشته باشند که در خیابان رها شده باشند، یا دچار بیماری باشند، بر اساس توافق انجام شده تیم غربالگر اگر تشخیص بدهد به مراکز درمانی اعزام می شوند، توافق شده که سالمندان در سازمان بهزیستی پذیرش شوند و افراد بی پناه که درآمدی ندارند و برای مایحتاج زندگی خود مشکل دارند، توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) حمایت شوند.

محسنی بند پی ادامه داد: همکاری تیمی که صورت گرفته شرایطی فراهم کرده است که امیدواریم در پذیرش، اجتماع پذیر کردن و توانمندسازی این افراد اقدامات خوبی صورت گیرد.

استاندار تهران از تداوم این اقدامات در ایام تعطیل خبر داد و افزود: استمرار کار و تقویت اقدامات پیشگیرانه سبب اثربخشی خروجی کار خواهد شد و افرادی که بعد از ۴ الی ۵ ماه از مراکز وارد اجتماع می‌شوند، شرایطی فراهم کند بتواند در اجتماع پذیر شده آن‌ها نقشی را ایفا کند.
 
لزوم وحدت جمعی در مبارزه با اعتیاد در تهران
استاندار تهران: در بحث مقابله و مبارزه با اعتیاد و موادمخدر شاهد وحدت جمعی در استان تهران هستیم
 انوشیروان محسنی بندپی در سیزدهمین و آخرین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در سال ۹۷ افزود: در بحث مقابله و مبارزه و درمان و پیشگیری موادمخدر آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد باتوجه به ماهیت و پیچیدگی آن نسخه واحدی وجود ندارد و در واقع تک نسخه‌ای نیست و رویکرد‌های تلفیقی و هم افزایی و مشارکت همه دستگاه‌ها را نیاز دارد.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند باید تمام اقدامات به سمت و سوی پیشگیرانه سوق پیدا کند و این می‌تواند در درازمدت ما را به مسیر پایدار و مطمئن هدایت کند و، اما این باعث نمی‌شود که هم افزایی و همکاری در بین دستگاه‌های متولی بوجود نیاید ضمن اینکه ما اکنون در تهران شاهد وحدت جمعی در بحث مقابله و مبارزه با اعتیاد هستیم که اگر در تهران یک کار خوب و الگوی موفقی ارایه بدهیم این کار در استان‌های دیگر نیز پایلوت می‌شود.

محسنی بندپی افزود: در بحث اعتیاد اکنون شهرداری نیز پای کار آمده است و اگر بتوانیم این هم افزایی را در سال ۹۸ بیشتر شاهدش باشیم کار‌ها بهتر پیش خواهد رفت ضمن اینکه کاری که در این مدت در چهار منطقه شوش، هرندی، بازار و مولوی انجام شده کار‌های خوب و مناسبی صورت گرفته به طوری که اکنون پارک‌ها و مدارس این مناطق که ناامن بودند اکنون آرامش روحی و روانی را در آنجا شاهد هستیم.

وی گفت: در واقع چاره‌ای جز این نیست که به مرور بازنگری و اصلاح انجام دهیم و تجربه‌ای که در دنیا انجام شده و موفق بوده بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

استاندار تهران افزود: در بحث جمع آوری معتادان مرد ۵ هزار و ۱۸۶ نفر و معتادان زن ۹۰ نفر تاکنون انجام شده و هزار و ۵۰۰ نفر بلاتکلیفند که غربالگری باید درباره آن‌ها انجام و تعیین تکلیف شود.

محسنی بندپی گفت: در واقع باید تیم غربالگری در این موارد مشخص کند و بعد از آن دستگاه‌های متولی باید پذیرای این افراد باشد و براساس مصوبات و آیین نامه‌ها افرادی که ویژگی پذیرش در مراکز ماده ۱۶ را نداشته باشند یا سالمند و بی بضاعت و مریض هستند و باید مشخص و تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: در واقع باید کار‌ها به صورت مستمر انجام شود تا اینگونه تلقی نشود که هیچ ضمانت و اطمینانی وجود ندارد و بعد از مدتی رها می‌شود.
 
جمع آوری هزار و 714 خرده فروش از هرندی و مولوی
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: هزار و 714 خرده فروش شناسایی و دستگیر شدند و بیش از 42 کیلو انواع موادمخدر نیز انها کشف شده است.

سرهنگ محمد بخشنده در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با ارائه گزارشی از وضعیت جمع آوری و سامان دهی معتادان متجاهر تهران بزرگ افزود : طرح پاکسازی ، ترمیم و تفکیک مناطق شوش ، مولوی ، بازار و هرندی از وجود خرده فروشان موادمخدر و معتادان متجاهر در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۵ هزار و ۱۸۶ معتاد متجاهر از این چهار منطقه جمع‌آوری و با هماهنگی مرجع قضائی به مراکز نگهداری معتادان متجاهر مانند «ضیائیان» و «مهر سروش» تحویل داده شدند ، ضمن اینکه 131 زن متجاهر نیز در این طرح جمع آوری شده اند.

وی گفت : همچنین هزار و 714 خرده فروش نیز دیروز شناسایی و دستگیر شده اند و بیش از 42 کیلو انواع موادمخدر از چهار منطقه شوش ، مولوی ، بازار و هرندی نیز کشف شده است ، ضمن اینکه 185 کیلو موادمخدر نیز قبل از توزیع در این مناطق ، خارج از محدوده کشف کردیم که قاچاقچیان نیز دستگیر شدند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ افزود : همچنین ۲ کارگاه تولید ادوات مصرف موادمخدر صنعتی و ۹۲ باب منزل که محل مصرف مواد مخدر در مولوی و هرندی بود در این مناطق شناسایی و پلمب شد.

سرهنگ بخشنده گفت : همچنین 148 خانوار بی بضاعت در این 4 منطقه شناسایی شده اند که نیاز است کمیته امداد آنها را تحت پوشش قرار دهد و کمک کند.

در ادامه خانم جوادی سرپرست معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران گزارش وضع ساماندهی نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر را اعلام کرد و گفت: 7 مرکز نگهداری اعم از 5 دولتی و 2 غیردولتی ماده 16 تبصره 2 در استان داریم که 3 هزار و 863 نفر در مراکز دولتی و مابقی در مراکز غیردولتی نگهداری می شوند ، ضمن اینکه در فشافویه نیز ظرفیت نگهداری 5 هزار نفری ایجاد شده است.

کشف بیش از ۴۲ تن مواد مخدر در ۱۱ ماه
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران گفت: بیش از ۴۲ تن موادمخدر در ۱۱ ماهه امسال کشف و ضبط شده است.

سرهنگ پرویز اسدی گزارشی از حوزه مقابله با موادمخدر ارایه کرد و افزود: کشفیات ما در ۱۱ ماه گذشته ۴۲ هزار و ۹۱۴ کیلو موادمخدر بوده درحالیکه در سال ۹۶ در این مدت ۳۷ هزار و ۳۰۷ کیلو مواد مخدر کشف شده است که امسال ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در بحث دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر نیز ۱۱ ماهه گذشته ۹۱ هزار و ۶۴۹ نفر دستگیر شدند این درحالیست که در سال ۹۶ هشتاد و پنج هزار و ۳۱۳ نفر دستگیر شده بودند که ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اسدی به متلاشی شدن لابراتوار‌های تولید موادمخدر اشاره کرد و افزود: در ۱۱ ماهه گذشته امسال ۷۸ لابراتوار متلاشی شده است که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: در بحث جمع آوری معتادان متجاهر نیز در ۱۱ ماهه امسال ۲۲ هزار و ۸۱۸ نفر جمع آوری شدند و از این تعداد ۱۶ هزار و ۵۷۶ نفر پذیرش شده اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران افزود: در بحث متلاشی شدن باند‌های قاچاق موادمخدر نیز در ۱۱ ماهه امسال ۱۵۳ باند متلاشی شد در حالی که در سال ۹۶ صد و ۶۳ باند متلاشی شده است که امسال که ۶ درصد کاهش داشته ایم.

وی گفت: در بحث عملیات‌ها نیز ۷۷ هزار و ۲۸۷ عملیات در ۱۱ ماهه امسال انجام دادیم که در مقایسه با سال ۹۶ که ۷۰ هزار و ۳۶ عملیات بود ۱۰ درصد رشد داشته ایم.