علي اكبر سياري در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مورد معضل اعتياد ورويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: وزارت بهداشت براي پيشگيري از اعتياد چند برنامه دارد كه يكي از اين موارد شامل مهارت آموزي خانواده‌ها است.

وي به دومين برنامه وزارت بهداشت در پيشگيري از اعتياد اشاره كرد و افزود: توجه به نقش جامعه و خدمات جامعه محور كه در حال حاضر در چند استان به صورت پايلوت و آزمايشي كار خود را آغاز كرده است، مد نظر وزارت بهداشت قرار داشته و بر اين اساس آموزش نقش پيشگيري از مصرف مواد مخدر در خانواده را آغاز كرده ايم.

معاون بهداشتي وزارت بهداشت گفت: بايد تلاش كنيم كه كسي در كشور معتاد نشود و اين مسئله بسيار بر درمان اعتياد مقدم است، نوجوانان ما بايد نه گفتن را فراگيرند و بياموزند كه چگونه در مواجه شدن با دوستي كه آنها را به مصرف مواد تشويق مي‍‌كند يا حتي مواد را به آن عرضه مي‌كند، بتوانند پاسخ منفي دهند.

سياري اضافه كرد: مهارت نه گفتن، اعتماد به نفس، تفكر منطقي و توجه نكردن به گفتار غلط جزء مهارت زندگي است و ما تلاش داريم روي اين مسأاله متمركز شويم همچنين به خانواده‌ها آموزش دهيم كه به چه ويژگي‌هاي در فرزندانشان توجه داشته تا به سمت مواد مخدر نرود يا اگر در يك خانواده فردي معتاد است، چه راهكاري اجرا كنيم كه سايرين مستقيم درگير معضل اعتياد نشوند.

وي عنوان كرد: براي دانش آموزان و دانشجويان تحت عنوان مراقبين سلامت برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد را در وزارت بهداشت داريم و حتي براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي ما يك كارشناس روان به سيستم وزارت بهداشت و شبكه مراقبين سلامت اضافه كرديم.

معاون بهداشتي وزارت بهداشت با بيان اينكه تاكنون در سيستم ما كارشناس سلامت روان نبود، خاطر نشان كرد: براي هر 30 تا 50 هزار نفر يك كارشناس روان اضافه كرديم و اين نقش وزارت بهداشت را براي پيشگيري از اعتياد توسط مراقبين سلامت و كارشناسان روان و سفيران سلامت اجرايي مي‌كنيم

سياري با اشاره به اينكه سفيران سلامت حدود 500 هزار دانش آموز سراسر كشور هستند، گفت: اين افراد نقش رابط بين خودشان و خانواده‌هايشان براي مسائلي همچون كاهش آسيب‍‌هاي اجتماعي دارند.

وي در پايان رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر را براي پيشگيري و كاهش اعتياد در جامعه بسيار موثر عنوان كرد و ابراز اميدواري كرد با همكاري همه دستگاه‌ها بتوانيم برنامه ها را به خوبي پيش ببريم.