دکتر هومان نارنجی‌ها در گفت و گو با پایگاه خبری ادنا (اعتیاد) درباره بررسی که اخیرا بر روی تعدادی از مصرف کنندگان کوکایین در تهران داشته توضیح داد: « در آزمایش‌های اولیه تعدادی از بیمارانی که کوکائین خریده بودند، تست کوکائین اصلا مثبت نشد. به خمین خاطر بعد از این تست‌ها از بیمار دیگری باز آزمایش گرفتیم و نتیجه این بود که تست کوکائین آن مثبت شد  اما به این دلیل که بیمار هذیان‌های مختلفی داشت در تست‌های بیشتر فهمیدیم کوکائین او به شیشه هم آلودگی داشته است.»

این پزشک درمانگر ادامه داد: «در بررسی‌های اخیری که ما بر روی بیماران خودمان در حوزه مصرف کوکائین داشتیم تعدادی از این بیماران دچار هذیان شدند؛ یعنی حرف‌هایی می زدند یا صداهایی می شنیدند که واقعیت نداشت. آنها با مصرف کوکائین تجربیاتی را داشتند که ذهن ما را به این سمت هدایت کرد که شاید کوکائینی که در ایران با این قیمت گزاف به فروش می رسد آلودگی و ناخالصی‌هایی داشته باشد.» او با بیان اینکه قیمت هر گرم از این کوکائین برابر با حدود شش میلیون تومان است افزود: «در ایران غالب مصرف کنندگانمان کوکائین را خوب نمی شناسند. تا الان چندین بار این اتفاق افتاده که ما از بیماران مصرف کننده کوکائین که اظهار می کردند که آن را به قیمت ارزان‌تر خریدند تست گرفته ایم و جواب تست کوکائین آنها منفی بوده است؛ یعنی اصلا کوکائینی وجود نداشته است.» دکتر نارنجی‌ها توضیح داد: «ما از یک خانم و آقای مصرف کننده‌ کوکائین به دلیل هذیان‌هایی که داشند تست ادراری گرفتیم و در تست ده کاره مشخص شد در کنار اینکه آنها ادعا می کردند این ماده کوکائین است ولی تست شیشه آنها هم مثبت شد.»

به گفته این درمانگر در بیماران مصرف کننده کوکایین ترکیب شده با مواد دیگر افراد دچارحملات شدید بی خوابی و کاهش وزن شدید و هذیان‌گویی‌های می‌شوند که نشان می‌دهد این ماده آلودگی‌های مختلف و ناخالصی‌هایی به همراه دارد.

او  با اشاره به سود بسیار بالای فروشندگان کوکائین گفت: « قیمتی که فروشنده کوکائین را می فروشد با قیمت شیشه قابل قیاس نیست. به همین دلیل هم هرچقدر فرد فروشنده شیشه در محموله‌ کوکائین داخل کند، تبدیل به سود می شود. وقتی یک چنین سود سرشاری در این ماده وجود داشته باشد، او حاضر نیست به هر دلیلی این سود را از دست بدهد لذا هر چیزی که شده با هم قاطی می‌کند و تحویل مشتری می دهد تا مشتری خودش را نگه دارد.»

درمانگران باید میزان ناخالصی مواد را بدانند

او با تاکید بر اینکه درمانگران باید بدانند که بیمار مصرف کننده چه ماده‌ای بوده توضیح داد:«دانستن ناخالصی های ماده مصرفی بیمار به درمان او کمک می کند ولی این موضوع فایده دیگری هم دارد. دانستن ناخالصی‌ها در پیشگیری از مصرف مواد توسط خود افراد هم مؤثر است.» دکتر نارنجی‌ها افزود: «آن زمان که بسیاری از آدم‌ها فهمیده بودند تریاک‌های موجود در بازار سرب دارد، انگیزه گرفته بودند که دیگر از این تریاک‌ها استفاده نکنند و روش‌های دیگری را برای کنترل بیماری‌شان اتخاذ کنند.»

خطر بزرگ کتامین

این درمانگر همچنین به شبوع ماده دیگری به نام کتامین اشاره کرد. کتامین یک ماده بیهوشی است که در بیمارستان‌ها کاربرد دارد و اگر خودسر استفاده شود دارای عوارض زیادی است. این درمانگر افزود: «اخیرا بیماری 21 ساله داشتیم که کتامین مصرف می کرد و به دلیل مصرف زیاد دچار عوارض بسیار شدید کلیوی شده بود. مصرف کننده‌ها یا خود کتامین را تزریق و یا آن را خشک می کنند و پودر آن را به صورت دماغی استفاده می کنند که این در هر صورت عوارض کلیوی خواهد داشت. با مصرف این ماده کلیه‌ها ورم می کند که اصطلاحا به آن هیدرونفروز می‌گویند و علائم آن شامل سوزش ادرار،  پر ادراری، تکرر ادرار، التهاب مثانه و شب ادراری می‌شود. » به گفته او این دارو به طور شیمیایی تهیه شده و وسوسه‌ و بی قراری‌های بسیار شدیدی در بیماران ایجاد می کند و از نظر ظاهری بسیار آسیب‌دیده می شوند. او با بیان اینکه جوانان با تصور دارو بودن کتامین آن را مصرف می‌کنند افزود: « آنها با خودشان می‌گویند که دارو ایمن و بی خطر است اما در صورتی که بیمار ما مدت‌هاست که تحت درمان‌های مختلف دارویی و آنتی بیوتیکی قرار گرفته و سوزش ادرار او به قدری شدید بوده که از تحمل خارج است و هر 20 دقیقه باید مثانه خود را تخلیه کند. برای همین بیماران باید بترسند و نگران سلامتشان، به ویژه سیستم دستگاه ادراری‌شان باشند که کتامین آنها را به این روز نیاندازد.»