به گزارش روابط عمومي مبارزه با مواد مخدر؛ اسداله هادي‌ن‍ژاد در ديدار با سرلشگر آندره خراپف رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر روسيه گفت: در سال 2001 میلادی که امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد، تولید مواد مخدر حدود 200 تن در سال بود اما در سال 2017 میلادی مقدار مواد مخدر تولید شده افغانستان به 10 هزار تن رسید.

وی افزود: در سال 2014 که توافقنامه امنیتی کابل و ناتو به امضا رسید و مقرر شد بخش اعظمی از نیروهای امریکایی از خاک افغانستان خارج شوند، تولید مواد مخدر در آن کشور، 6400 تن بود یعنی 32 برابر زمانی که آنان وارد افغانستان شده بودند اما امروزه بعد از گذشت 17 سال حضور امریکا در افغانستان، یک تولید حداکثری پایدار از مواد مخدر ایجاد و بین تروریسم و تولیدکنندگان مواد مخدر پیوند برقرار شده است.

اين مقام مسئول در ستاد با تحلیل اینکه هدف‌گذاری عمده امریکا در ترویج مواد مخدر برای سه كشور ایران، روسیه و چین است، گفت: توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از مرز مشترک 1600 کیلومتری ایران با افغانستان و پاکستان را مسدود کنیم، البته حدود 200 کیلومتر از مرز مشترکمان با پاکستان باقي مانده كه قصد داريم با ایجاد موانع، انسداد مرز آن را تکمیل کنیم.

هادي‌نژاد افزود: کنترل مرزهای شرقی کشور و مسدودسازی در مرزها منجر به تغییر مسیر قاچاق مواد مخدر به دریای عمان و خلیج فارس و استان‌های جنوبی کشور شده است و در این زمینه نیازمند ارتقای تجهیزات دریایی هستیم.

وي در ادامه؛ شهادت 3700 نفر و جانبازی 17 هزار نفر در عرصه مبارزه با مواد مخدر، ايجاد ابتکار سه جانبه میان سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان برای ساماندهی و عملیات‌های مشترک در حوزه مبارزه با مواد مخدر، تجهیز مناطق مرزی استان‌های مجاور با مرز افغانستان و پاکستان، تجهیز گذرگاه‌هاي رسمي و گمرك در مرزهای رسمی کشور و استفاده از سگ‌های موادیاب برای کنترل گلوگاه‌های رسمی کشور را بخشی از اقدامات قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر برشمرد.

معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد با بيان اينكه  50 درصد زندانیان کشور مرتبط با جرایم مواد مخدر هستند، گفت: 75 درصد کل کشفیات در استان‌های شرقی و مرزهای کشور انجام مي‌شود و حدود 70 درصد كشفيات نيز از شيوه‌هاي اطلاعاتي به دست مي‌آيند و حدود 90 درصد کشفیات مواد مخدر در سطح کشور از سوي پليس مبارزه با مواد مخدر است.

هادی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته 810 تن مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران كشف شد كه 46 تن آن هروئين و مرفين بوده است، به کشفیات مواد مخدر در نه ماهه سال 2018 میلادی در کشورمان اشاره کرد و گفت: در این مدت، 530 تن مواد مخدر کشف شد که شامل 425 تن ترياك، 67 تن حشيش 18 تن مرفين، 14 تن آن هروئين، حدود 2 تن شيشه و مت‌آمفتامين و 40 تن ساير مواد بود، همچنین طی این مدت، 543 قبضه سلاح ضبط، 160 هزار قاچاقچی و خرده فروش دستگیر، 99 كارگاه توليد شيشه و هروئين منهدم، 33 نفر از قاچاقچيان کشته و 7 نفر از نيروهاي مقابله كننده ما شهيد شدند.

وی ادامه داد: ما توانسته‌ایم در مرزهای غربي چندين محموله بزرگ هروئين را كه به سمت آذربایجان و اروپا در حرکت بودند، متوقف كنیم، طبق اطلاعات رسیده نيز، مقصد اصلي محموله‌هاي سنگين قاچاقچيان مواد مخدر هلند است و تقريبا تمام اروپا از آنجا تغذيه مي‌شود اما متاسفانه علی‌رغم درخواست همکاری ما با آن کشور برای تبادل اطلاعات، پاسخی دریافت نکردیم.

معاون دبيركل ستاد اظهار داشت: ایران و روسیه اهداف مشترکی در مبارزه با مواد مخدر دارند و می‌توانند در افغانستان برای مقابله با کشت مواد مخدر، حمایت از کشت جایگزین و مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

هادي‌نژاد ادامه داد: ايران در اجراي طرح توسعه پايدار (كشت جايگزين) در ولايت فراه اقدامات خوبي انجام داد اما چون اجراي اين طرح پايلوت با اقدامات گروه‌هاي مختلف در افغانستان همزمان شد، نتوانست به كارش ادامه دهد اما اميدوارم با همکاری مقامات روس در اجراي اين طرح، کشت تریاک در ولایت فراه را متوقف كنيم.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر عزم جدي دارد و غالبا به كمك‌هاي بيروني متکی نيست اما اگر كمكي باشد استفاده مي‌كند.

این مقام مسئول در ستاد ادامه داد: بخشي از تجهيزاتي كه در مبارزه با مواد مخدر استفاده مي‌كنيم، به وي‍ژه در تجهيزات هوايي همچون هليكوپتر ""ام آی 17" از كشور روسيه است اما باز هم نيازمند تجهيزات و مبادلات اطلاعاتي با روسيه در اين حوزه هستيم.

هادي‌نژاد افزود: محموله‌هاي پيش‌ساز تولید هروئین غالباً از مرزهای غربی در پوشش کالای تجاری و یا از بنادر جنوبی در قالب مایعات مجاز وارد کشورمان می‌شوند و قصد دارند به قالب "بار ترانزیت" به افغانستان وارد شوند.

وي در پايان از توسعه همکاری‌های دو جانبه ايران و روسيه استقبال کرد و گفت: در زمینه همکاری‌هاي دو كشور در ابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر به وي‍‍ژه كنترل دليوري و اقدامات مرزي آماده همكاري هستيم.

اتحاد ايران، روسيه و چين در مبارزه با مواد در قالب ابتكار سه جانبه
همچنين رحيم ساكي مديركل دفتر روابط بين‌الملل ستاد در اين ديدار گفت: مواد مخدر یکی از ابزارهایی است که امريكا علیه سه کشور ايران، روسيه و چين استفاده می‌كند، چرا كه او از روسیه به دلیل قدرت نظامی بزرگ، چین به دلیل قدرت اقتصادی و ایران به دلیل قدرت بزرگ ایدئولوژیک ترس دارد. پیشنهاد می‌کنم ابتکار سه جانبه‌اي هم ميان اين سه کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود و سطح روابط ایران و روسیه به دليل اشتراکات و آسیب‌های فراوان از سطح وزرا به سطوح عالی برسد تا اين روابط را به مجموعه "روابط استراتژیک مبارزه با مواد مخدر" سوق دهيم.

وي بر همکاری‌های گسترده‌ ايران و روسيه در حوزه درمان، تبادل اطلاعات و تجربيات، تامین تجهیزات همچون اوژانس هوايي، ایکس‌ری، قایق تندرو و سایر تجهیزات دریایی، تسهيل قوانين كنترل دليوري، تربیت سگ موادیاب تاكيد كرد و گفت: بخشی از کمک‌های روسیه به دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) مي‌تواند به اقدامات مرزهای مشترك ایران با افغانستان که در خط مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، اختصاص یابد.

هیچ محموله مواد مخدري از ایران به روسیه وارد نشده است
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر روسيه در اين ديدار با اشاره به وضعیت مواد مخدر در روسیه گفت: علی‌رغم افزايش گرایش مردم برخي كشورها به سمت اعتیاد در كل دنيا، تعداد معتادان در روسیه با اقدامات کم اما موثر، در حال کاهش است و این مرهون تلاش وزارت بهداشت، کنترل‌هاي سخت، تبلیغات ضد مواد مخدر و شیوه صحيح زندگی است.

وي گفت: در يك سال اخیر در روسيه 20 تن مواد مخدر كشف شده است و همچنين در  9 ماه سال 2018میلادی نیز 12 تن مواد مخدر در كشور كشف شد که 390 کیلو از آن مربوط به هروئین بود.

سرلشگر آندره خراپف بيان داشت: 70 درصد بازار مواد مخدر روسيه مربوط به گروه کانابیس و پس از آن هروئین مي‌باشد؛ کم شدن مصرف هروئین در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر روسيه به دلیل کم شدن جذابیت آن و کیفیت پایین است.

وی گفت: 17 هزار سایت مروج و مبلغ مواد مخدر در روسیه بسته و ضربه محكمي به آنان وارد شد، روسيه آمادگي دارد تا با ايران براي مبارزه با اين نوع اقدامات موسوم به "اينترنت سياه" همكاري كند.

خراپف در پايان با بيان اينكه هیچ محموله مواد مخدري در سه سال اخیر از ایران به روسیه وارد نشده است،‌ افزود: ايران شريك و متحد استراتژيك روسيه در مبارزه با مواد مخدر است و هدف ما افزايش همكاري با اين كشور كه در خط مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، مي‌باشد تا با همكاري دو جانبه‌، تبادل اطلاعات و تجربيات در كشف و ضبط موادمخدر شاهد اقدامات خوبي در مقابله با مواد مخدر باشيم.