"سیدمهدی قویدل" در کارگاه تربیت مربی مهاجر(مدیریت مهارت و دانش رفتار معتادان بهبود یافته) در کرمان اظهار کرد: مصرف مواد مخدر و اعتیاد در بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و افزایش شمار زندانیان تاثیرگذار است به طوریکه آمار زندانیان۴۶ درصد به طور مستقیم و ۶۸ درصد به طور غیر مستقیم برگرفته از معضل اعتیاد است.

وی افزود: اعتیاد همچنین یکی از عوامل طلاق، خودکشی، موجب فرار دختران، همسرآزاری و کودک آزاری است و عواملی مانند فقر، تبعیض، گسترش حاشیه نشینی، کاهش حمایت‌های اجتماعی باعث افزایش آن در جامعه می‌شود.

قویدل با اشاره به اینکه اعتیاد علاوه بر اینکه عامل خیلی از آسیب ها و جرایم می باشد، معلول کم توجهی و تعلل در اجرای وظایف قانونی دستگاه ها و تورم، فقر، بیکاری و ... نیز هست، تصریح کرد: در قوانین مرتبط و سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر معتادانی که معرفی نامه از مراکز ماده ۱۵ ندارند و یا متجاهر محسوب می شوند مجرمند و با دستور مقام قضایی برای درمان به مراکز ماده ۱۶ ارجاع شده و حداقل به مدت یک ماه در مراکز نگهداری می‌شوند.

معاون دادگستری استان کرمان بیان کرد: دوره مهاجر با هدف توانمندسازی بهجویان مبتلا به سوء مصرف روانگردان مستقر در کمپ، در راستای پرهیز از لغزش ها، تقویت باورهای مذهبی، پیشگیری از لغزش و عود بهبود یافتگان، فعالیت های مثبت اجتماعی، گسترش ارتباطات مثبت و پرهیز از روابط نامناسب برگزار می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به مغفول ماندن آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان بین دستگاه‌های مسئول می‌توان با اجرای صحیح برنامه از بازگشت مجدد و ۹۵ درصدی معتادان متجاهر بهبود یافته به چرخه اعتیاد پیشگیری کرد.

قویدل بیان کرد: امیدواریم با همراهی،  همکاری، انسجام و پیوند مربیان با معاونت و سایر سازمان ها و همچنین با ایجاد پیوند خوبی بین مراکز ماده ۱۶ بتوان چرخه معیوب فعلی را با حضور مستمر، فراگیر، علمی و کاربردی مربیان اصلاح کرد.

وی گفت: بایستی ضمن عملیاتی کردن آیین نامه مراقبت پس از خروج و برابر شیوه نامه بومی استان، سهم هریک از دستگاه ها را اجرایی و عملکرد هریک بررسی و اعلام شود، همچنین باتوجه به اینکه ماده ۱۵ و ۱۶ ناقص اجرا می شود، درخواست می شود مربیان در این دوره ها با تحلیل و گزارش جامع خود مقام قضایی را برای صدور دستورات کاربردی و اجرایی یاری کنند و خودشان نیز پیگیر اجرای این دستورات باشند.