به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، عارف وهاب‌زاده صبح امروز در جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان که در سالن اجتماعات آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های فعال در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر کشور افزود: مقام معظم معظم رهبری بر اقدامات و کارهای خلاقانه و جدید در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاکید دارند و لازم است استان‌ها به این سمت حرکت کرده و راهکارهای جدید ارائه دهند.

این مسؤول ادامه داد: هدف برنامه ششم توسعه، کاهش نرخ 25 درصدی اعتیاد در کشور است که برابر با آن باید هر سال نرخ اعتیاد را پنج درصد کاهش دهیم که این عزم همه ادارات و دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

مشاور دبیرکل و مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در سند جامع، راهبردها و اصول پیشگیری از اعتیاد مشخص شده و وظایف هر یک از دستگاه‌ها تعیین شده است.

وهاب‌زاده بیان کرد: دسترسی آسان به مواد مخدر یکی از چالش‌هایی است که اقدامات پیشگیرانه ما را تحت شعاع قرار می‌دهد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر کشور افزود: بر اساس شیوع شناسی که انجام شده، امروزه اعتیاد خاص افراد فقیر و بی‌سواد نیست بلکه درصدی از معتادان باسواد و شاغل بوده و تحصیلات عالیه دارند.

این مسؤول با بیان اینکه سن اعتیاد پایین آمده است، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌های لازم را از دوران کودکی در مهدهای کودک و مقاطع پایه آغاز کرد.

وی ترک اعتیاد مواد مخدر صنعتی را بسیار سخت عنوان کرد و گفت: اگر در بخش پیشگیری خوب عمل شود قطعا هزینه‌ها برای درمان اعتیاد کاهش خواهد یافت

وهاب‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه فضای مجازی نیز آموزش‌های لازم در موضوع پیشگیری از اعتیاد به ویژه به کارکنان دولت ارائه می‌شود، ادامه داد: ساخت انیمیشن و فیلم و نماد با موضوع پیشگیری از اعتیاد نیز در این زمینه موثر است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر کشور گفت: تدریس دو واحد مهارت‌های زندگی برای مقاطع کاردانی و کارشناسی مصوب شده که لازم است در استان‌ها پیگیری شود.

این مسؤول بیان کرد: بر اساس شیوع‌شناسی که انجام شده اعتبارات کمیته فرهنگی و پیشگیری چهار استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمان و هرمزگان امسال افزایش یافته است و تاکید وزیر کشور نیز در همین زمینه بوده است.