به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، علی مویدی درباره اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه قرار است 25 درصد گرایش به مواد مخدر کاهش پیدا کند هم در بحث عرضه و تقاضا در این خصوص برای تحقق این برنامه از پتانسیل مردمی چه استفاده‌ای خواهید کرد گفت: اکنون شاهد یک حرکت جهادی و بسیج عمومی در کشور هستیم که بی نظیر و بی بدیل است.

وی تصریح کرد: امروز نیز شاهد اجتماع عظیمی از اقشار و نخبگان مختلف جامعه بودیم که در راستای چگونگی کاهش آسیب‌های اجتماعی در بحث اعتیاد اظهار نظر می‌کردند و از نظرات آنها استفاده شد.

مویدی اظهار داشت: بحث پدیده اعتیاد یک بحث پیچیده و چند بعدی است که به لحاظ نوع خاص این جرم در جامعه پیچیدگی خاصی دارد و مستلزم ورود به لایه‌های مختلف این پدیده و جرم هستیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در کشورهایی که در بحث کاهش آسیب موفق بودند و توانستند از پتانسیل‌ها و از ظرفیت‌های اجتماعی به نحو مطلوبی استفاده کنند و توفیقات خوبی نیز کسب کردند اجتماعی کردن این مبارزه بود.

مویدی با بیان اینکه رویکرد ما در دو، سه دهه گذشته کاملا دولتی بود گفت: خوشبختانه هم در قانون اساسی و هم در سیاست‌های بالا دستی به استفاده از بخش اجتماعی و مشارکت موثر مردم در بخش کاهش عرضه مواد مخدر و کاهش تقاضا تاکید شده است.

وی افزود: در دو ، سه سال گذشته شاهد یک نهضت، حرکت و رویکرد جدیدی در بحث مبارزه هستیم که متمرکز بر مباحث اجتماعی است و در واقع استفاده بهتر از عناصر و نهادهای اجتماعی است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دو سه سال گذشته مطالعات و برنامه ریزی خوبی انجام شده که عصاره ساعت‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی در بحث چگونگی اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است و امروز نمونه آن را در سطح ملی شاهد بودیم.

وی افزود: اگر بخواهیم آن بحث کاهش 25 درصد که در برنامه ششم ابلاغ شده تحقق پیدا کند قطعا بایستی از مسیر اجتماع حرکت کنیم و در این حوزه برنامه ریزی کنیم و از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالقوه و بالفعلی که در جامعه وجود دارد بهره ببریم.

مویدی گفت: اگر صرفا در حوزه دولت متمرکز شویم مطمئنا آن اهداف از پیش تعیین شده محقق نخواهد شد مگر اینکه از توانمندی‌های خوب مردم استفاده کنیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اکنون در حال گذار از بخش دولتی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به بخش خصوصی و اجتماعی هستیم و باید با احتیاط و مطالعه بیشتر و با در نظر گرفتن همه ابعاد بتوانیم از این گذر عبور کنیم.

وی گفت: اکنون مهارت سازی در مدارس جز سیاست‌ها و اولویت‌های نخست ما است که در 12 استان بحث مهارت آموزی و چگونگی پیشگیری از اعتیاد متمرکز شدیم و با این بسیج عمومی امیدواریم شاهد فرهنگ همگانی تنفر از اعتیاد باشیم.