مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تاثیر تغییرات مناسبات سیاسی افغانستان بر بازار قاچاق مواد مخدر در ایران گفت: آمار کشفیات ما بیان می کند که بر خلاف ادعای متولیان کشور افغانستان که می‌خواهند جلوی کشت و تولید مواد مخدر را بگیرند، این اتفاق نیفتاده است. با اینکه هنوز نمی‌توانیم نظر دهیم که آیا آنها در ادامه به تعهدات خودشان عمل می‌کنند یا نه ولی به نظر می رسد همانطور که در گذشته گفتند قاچاق مخدر را به صفر می‌رسانند و این کار را انجام ندادند، الان هم همانطور باشد.

سردار مسعود زاهدیان در گفت و گو با پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) اظهار کرد: علاوه بر تریاک، قاچاق مواد مخدر صنعتی هم از یک سال گذشته روند افزایشی و بسیار خطرناکی داشته است که متاسفانه در اشکال و طعم‌ها و رنگ‌های مختلف وارد شده تا برای افراد تشویق‌کننده باشد.

زاهدیان ادامه داد: افغانستان از سال‌های پیش بزرگترین تولید کننده مواد مخدر تریاک در جهان و تامین‌‌کننده بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان بود. متاسفانه امروز کشور جمهوری اسلامی ایران به سبب این اقدام ناثواب کشور همسایه ضررهای فراوان مادی و معنوی زیادی متحمل شده است. علی رغم اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی در کشور ایران انجام می‌شود باز هم شاهد این هستیم که این تولید که در افغانستان انجام شده و بعضا یا در کشور رسوب شده و یا ترانزیت می شود. 

رییس سابق پلیس سابق مواد مخدر با اشاره به اینکه آمار رسوب مخدر در کشور را نمی‌تواند اعلام کند، ادامه داد: ما امروز هم در حوزه داخلی و هم در حوزه ترانزیت مبارزه می کنیم و می توانیم بگوییم در مقابل یک جنگ تقریبا نرم هستیم. 

زاهدی درباره وظایف نهادهای بین‌المللی بیان کرد: ما از مجامع بین المللی این انتظار را داریم که در این کشور مستقر شوند چرا‌که کشت‌هایی که در افغانستان انجام می دهند یک کشت غیرقانونی است. این کشت‌، نه فقط برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای تمام کشورها مشکل ایجاد می‌کند. به همین دلیل نهادهای بین‌المللی باید باتوجه به این موضوع یک نظم و انضباط در افغانستان برای کشت تولید مواد مخدر پیش بینی کنند.